Noord reis - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Merel Weijnen - WaarBenJij.nu Noord reis - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Merel Weijnen - WaarBenJij.nu

Noord reis

Door: merel weijnen

Blijf op de hoogte en volg Merel

08 Juli 2015 | Argentinië, Puerto Iguazú

Na het afscheid nemen van Thomas ben ik meteen naar huis gegaan om mijn spullen in te pakken voor de 2de reis met Rotary.
Om 2 uur vertrokken we (met andere 3 uitwisselingsstudenten) naar Ushuaia om van daaruit te vliegen naar Buenos Aires.
Alles verliep rustig en om 23 uur kwamen we aan in BA, helaas ging onze volgende vlucht pas in de morgen en dus moesten we op de grond van de luchthaven slapen.
Na dit nachtje met weinig slapen hadden we een vlucht naar Cordoba, daar werden we opgehaald door een meneer van de organisatie om ons naar de andere exchangers te brengen die al in de bus zaten.
Meteen de eerste nacht moesten we in de bus zitten op naar het verre en warmen noorden.
De eerste dagen verbleven we in Iguazu een klein toeristisch stadje, we kregen hier veel vrije tijd en konden dus het stadje goed verkennen. De eerste dag vertrokken we met de bus naar puerto Iguazu dit is een nationaal park met prachtige watervallen (een van 7 wereldwonderen). Het was dan ook echt prachtig (foto's bijgevoegd). we hadden geweldig weer waardoor er regenbogen ontstonden en was echt geluk want we gingen met bootjes onder de watervallen door en anders was het aardig koud geweest.
De dag erna gingen we weer naar de watervallen maar dit keer aan de Braziliaanse kant vanuit hier had je geweldig overzicht van alle watervallen en het park aan de Argentijnse kant. Jammer dat het bewolkt was maar nog steeds onvergetelijk mooi!
Toen we terug kwamen zijn we doorgereden naar het drie landen punt van Argentinië, Brazilië en Paraguay. Deze landen worden alleen gescheiden door rivieren. Na deze prachtige eerste plek was het alweer tijd om door te gaan naar de volgende plek met weer een lange bus reis.
Onze volgende stop was Tilcara een klein dorp met veel historie. In het dorp kan je veel souvenirs kopen, tassen, schoenen, dekens en nog veel meer allemaal gemaakt met prachtige kleuren. Toen we hier aankwamen aten we gezamenlijk lunchen en daarna hadden we tijd om het dorp in te gaan en souvenirs te kopen maar niet voor lange tijd want in de namiddag gingen me naar oude ruïnes.
De weg naar deze ruïnes was berg opwaarts door het dorp heen. Het oude dorp (nu ruïnes) gaven een goed beeld van hoe het eruit zag vroeger met sommige huisjes nog volledig intact. We liepen er met een gids die ons de geschiedenis vertelde van het dorp. Na een aantal groepsfoto’s en een wandeling langs de vele souvenir winkels zijn we terug gelopen naar het hotel, waar we na een siësta aan tafel gingen en verder een rustige avond hadden.
De volgende ochtend mochten we weer de bus in. Voor onderweg stonden er verschillende mooie tussenstops op het programma. De eerste een ontzettend grote zout vlakte, omringd door bergen en helder blauw water. Natuurlijk heb je dit na 5 minuten eigenlijk wel gezien maar bij ons moesten er eerst duizenden foto’s gemaakt worden voor we verder gingen. We reden naar onze lunch plek een toeristisch dorp met veel souvenir winkels. Direct na de lunch mochten we zelf rondlopen het was een mooie dag en dus lekker om rond te lopen. We hadden op een bepaalde tijd afgesproken om naar de volgende plek te gaan, de beroemde bergen van 7 kleuren na een groepsfoto gingen we al verder omdat je op de plek waar we stonden je eigenlijk niet mag stilstaan. We hoefde nog maar aantal uurtjes naar onze volgende bestemming Salta waar we twee nachten zouden blijven. We aten in een restaurant en zijn daarna met de hele groep naar een bar geweest voor een aantal uurtjes.
We moesten al vroeg op voor de city tour, met de gids liepen we langs een belangrijke kerk en het belangrijkste plein van de stad, per gebouw of standbeeld kregen we uitleg wat allemaal best interessant was. Salta is een hele mooie stad. Na de tour hadden we vrije tijd, ik ben met wat meisjes de stad in gegaan en naar nog een andere kerk geweest die veel groter en mooier was dan de andere die we hadden bezocht met de groep, het was jammer dat niemand wat kon vertellen over deze kerk maar het was al mooi om te zien. We aten gezamenlijk lunch en zijn daarna een berg opgegaan met een lift om een prachtig uitzicht te hebben over de stad. De terugweg deden we te voet het was nog best een eind lopen. Toen we terug waren in het hotel kregen we te horen dat we tot het avond eten vrije tijd zouden hebben en dus weer het centrum in konden gaan dit deed ook bijna iedereen. Na het avond eten ging iedereen al ongeveer slapen omdat we dag erna weer vroeg de bus in moesten.
Het plan voor de dag was hele dag in de bus met wat goede tussenstops onderweg, dit was zeker waar. De eerste stop was een wijnproeverij en een rondleiding over het terrein. Vooral het proef gedeelte viel goed in de smaak bij iedereen. Cafayate is in Argentinië beroemd om z’n witte wijnen dit snapten iedereen wel want ze waren erg lekker.
We aten lunch in de buurt van Cafayate met live muziek en heerlijke asado (bbq) helaas konden we niet langer blijven en mochten we weer de bus in. Dit een aantal uurtjes tot we bij een museum stopte, niemand had echt zin om hier te zijn maar het was toch wel interessant het museum was een inca museum met bouwsels van de inca’s en hun nagebootste beelden van hun levensstijl.
De rest van de dag en nacht zaten we in de bus met alleen nog een stop voor het avond eten en een dal met een speciale wolken vorming.
Al vroeg kwamen we aan bij een nationaal park waar we ontbeten en daarna doorheen reden. De rots vormingen deden denken aan de grand canyon. Een prachtig park met veel dieren en mooie natuur. We aten nog lunch in dit zelfde park en reden daarna door naar nog een ander nationaal park in de buurt. Dit park ziet eruit als het landschap van de maan. Met wit zand en kraterachtige kuilen doet het inderdaad denken aan de maan. Na deze twee parken reden we door naar onze verblijf plaats voor de nacht waar we aten en gingen slapen.
En nog een keer mochten we in de bus op naar de wijnstreek Mendoza. We aten nog in het hotel en daarna tot de avond in de bus gezeten met alleen wat plas stops. In Mendoza aten we gezamenlijk en werden er spelletjes gespeeld tot we gingen slapen.

Onze eerste dag in Mendoza bestond uit een mooie stadstour, Mendoza is een grote mooie stad. Met een enorm groot park waar iedereen samen komt en leuke dingen doet. Jammer genoeg was de city tour niet heel erg lang en was het al snel tijd om te lunchen voor we een berg gingen beklimmen. Het was een mooie wandeling met uitzicht over de stad en op de top een prachtig standbeeld, waar natuurlijk weer een groepsfoto werd gemaakt. Nadat we terug waren bij de bus zijn we naar een wijnproeverij gegaan, waar we wederom een rondleiding kregen over het terrein en daarna een wijnproeverij die uitgebreider was dan de andere. 4 rode wijnen kregen we die stuk voor stuk heerlijk waren. Het was een goede afsluiter van onze laatste dag met de volledige groep. In de avond werd er een verkleed feest georganiseerd in het hotel wat echt geslaagd was.

De laatste dag met z’n alle in de bus om op weg te gaan naar Cordoba waar sommige terug gingen naar hun huis in Argentinië en andere nog door gingen naar Buenos Aires voor wat extra dagen.
Voor we terug gingen rijden gingen we eerst naar een dorp in de bergen, waar we eerst naar een hotel in de rotsen gingen kijken wat nu niet meer in gebruik is maar er indrukwekkend uitzag en eigenlijk meer als een gevangenis. Er werden nog wat spulletjes gekocht en daarna doorgereden naar onze lunch plek een dorp met maar liefst 7 inwoners en een groot hostel.
Na de lunch reden door de bergen langs uitzichtpunten het was echt heel erg mooi. We reden door tot een stadje waar we zelf ons avond eten moesten halen, iedereen eindigde in het zelfde restaurant want daar was een belangrijke wedstrijd op.
om 21.00 was het tijd in de bus te stappen op naar Cordoba, het werd voor vele een emotionele avond omdat dit laatste uurtjes samen waren en iedereen goede vrienden was geworden. Er werd op vlaggen en boekjes geschreven en er werden verhalen verteld wat leidde tot maar een of twee uurtjes slaap.
We kwamen aan in Cordoba waar al meteen doei werd gezegd tegen de mensen die huiswaarts keerden. En toen waren we nog maar met een aantal mensen over. We reden naar het hotel waar we ons even konden opfrissen of een dutje doen na de korte dag. Tot de lunch hadden we de tijd, voor na de lunch stond er een wandeling op het programma. De wandeling was mooi langs dorpjes, door de bergen en uiteindelijk op de top van een heuvel met prachtig uitzicht. Hier moesten we beslissen of naar de rivier of terug naar het hotel we besloten natuurlijk om naar de rivier te gaan, waar we heerlijk konden zwemmen. In het begin was het water beetje koud maar lekker verkoelend en na een tijdje was het heerlijk. We konden van rotsen in het water springen en het was echt genieten. Na dit zwemavontuur was iedereen moe maar we moesten nog terug lopen. Dit duurde dan ook best wel lang maar eenmaal in het hotel ging bijna iedereen dan ook weer even slapen.
We aten in het hotel en hebben daarna een film gekeken met een paar mensen de meesten gingen al heel vroeg slapen.
We gingen niet naar het centrum van Cordoba helaas maar er stonden wel andere mooie dingen op het programma. Als eerste bezochten we het ouderlijke huis van Che Guevara, dit was ingericht als museum en was heel erg interessant. Hierna reden we een stukje verder naar een dorp waar we een kerk en een klooster bezochten. Dit was mooi maar verder niet heel speciaal. Een heel stuk verder kwamen we bij een enorm meer met veel woonboten zoals in Amsterdam. Aan de rand van het meer was een dorp waar we nog even mochten rondkijken voordat we de rest van de dag/nacht bus in moesten op weg naar Buenos Aires onze laatste bestemming van de reis.
We waren al vroeg in Buenos Aires we stonden paar uur stil langs de kant maar iedereen lag te slapen dus dat was niet erg. We sloegen ontbijt over en bezochten een rozen tuin midden in het BA voor we naar het hotel gingen. Het hotel lag midden in het centrum, we lieten onze spullen achter en aten aan de overkant van de straat in een chique restaurant onze lunch. Toen we terug waren in het hotel kregen we onze kamers maar we hadden verder geen tijd want we gingen een city tour doen. We hoefde niet ver de lopen want ons hotel was een straat van een van de belangrijkste pleinen van BA. We kregen uitleg over de gebouwen aan het plein en bezochten de oude werkplek (kerk) van de paus. Nadat we de gebouwen op het plein hadden gehad liepen we iets verder naar een moderne brug, waar we ook weer wat uitleg kregen en daarna wat vrije tijd. We zijn een ijsje gaan halen en hebben daarna genoten van het uitzicht op de brug. Voor de avond was niet veel gepland eten bij het zelfde restaurant en verder op tijd bed in.
De laatste volledige dag van de reis was aangebroken we gingen op tijd de bus in op weg naar tigre een buiten stand van hoofdstad BA. Tigre zijn allemaal eilandjes met grote vakantie huizen verbonden door rivieren we gingen dus ook met de boot hierdoorheen. Aan het einde in de stad zelf hadden we vrije tijd maar er was niet erg veel te doen. Eigenlijk zouden we hierna naar een pretpark gaan maar dat ging niet door dus gingen we naar een dierentuin. De dierentuin deed mij denken aan de dierentuin in Kerkrade met grote verblijven voor de dieren en veel groen en hout. We bleven hier de rest van de dag tot we terug gingen naar het hotel om te eten. In de avond gingen we naar een bar nog wat drinken en verhalen van de reis ophalen. Om 1 uur ging iedereen lief slapen.
De dag om afscheid nemen de laatste keer van iedereen. Iedereen ging zijn eigen weg en wij de Meisjes van Rio Grande naar de luchthaven voor onze vlucht naar Ushuaia. We hadden nog wat uurtjes die we rustig zittend doorbrachten. De vlucht verliep goed en toen we in Ushuaia aankwamen wachten ons een verrassing het sneeuwde! Een speciale afsluiting van een geweldige reis!

Deze week volgt er nog een blog van mijn laatste anderhalve maand in Argentinië!

Lieve groetjes